Coaching op school

"Wij zijn meer dan tevreden over de coaching van Kirsten. Onze zoon is gedurende het traject enorm gegroeid en heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Ook heeft Kirsten ons goed meegenomen in het proces met school en de betrokken partijen. We kunnen de coaching van Kirsten absoluut aanraden aan ouders en kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, of willen groeien in hun ontwikkeling".

Coaching op school

Van de één op andere dag realiseer je je dat een specifieke leerling meer ondersteuning behoeft dan dat geboden kan worden in de huidige klassetting. Net even die één op één aandacht en ondersteuning die je als leerkracht niet kan bieden wanneer je ook naar de behoefte van de groep kijkt. Of misschien lees je dit wel als ouder en denk jij na over wat of wie jouw kind nodig zou kunnen hebben om weer positieve ervaringen op te doen op school. Mogelijk vragen de gesprekken vanuit school de aandacht of geeft jouw kind aan dat hij of zij tegen bepaalde dingen aanloopt op school. Ook daar kan ik in meedenken en is coaching op school mogelijk om de aandacht, begeleiding en ondersteuning te bieden die zij nodig hebben en verdienen.

De aanmelding kan middels ouder(s) of school gedaan worden. Samen, ouder(s), kind en leerkracht, bespreken wij de hulpvraag en bied ik een voorstel van het coachtraject aan. De afspraak kan samen afgestemd worden, zodat dit ook past in onderwijstijd.

Dit kunnen hulpvragen en leerdoelen zijn, zoals:

  • Gedragsproblemen
  • Zelfbeeldproblemen
  • Omgaan met emoties
  • Impuls regulatie
  • Groeien in sociale vaardigheden
  • Zelfvertrouwen en/of vertrouwen in anderen
  • Ondersteunen bij het verwerken van emotionele ervaringen of verdriet
  • Hulpvragen omtrent pesten (zelf pester zijn of gepest worden)
  • Hulpvragen in hoog sensitiviteit
  • Vertrouwen in eigen veerkracht
  • Stimuleren sociale vaardigheden
  • Het opdoen van nieuwe inzichten m.b.t. sociale situaties, zoals bewustwording gedrag en handelen in een groep.
  • Bewustwording rol in de groep
  • Oefeningen executieve functies

Tijdens het coachtraject neemt ik contact op met de ouder(s)/verzorger(s) en de betreffende leerkracht. Wanneer nodig en mogelijk kan ik een klasobservatie houden en kan ik aansluiten bij een zorgoverleg. Ik geloof dat een samenwerking tussen het kind, leerkracht en ouder(s) helpend is. Ook heb ik ervaring in samenwerking met externe ondersteunende professionals en zie ik vele mogelijkheden hierin!